Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-05@08:18:45 GMT

جاوا اسکریپت چیست و چگونه کار می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۷۹۹۶۴

جاوا اسکریپت چیست و چگونه کار می‌کند؟

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی برای وب است. این زبان برنامه‌نویسی توسط اکثر مرور‌گر‌ها از قبیل گوگل کروم، فایر‌فاکس، سافاری، اینترنت اکسپلورر، Edge و اُپرا پشتیبانی می‌شود. همچنین اکثر مرور‌گر‌هایی که برای اسمارت‌فون‌ها وجود دارند نیز از جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کنند.

آی تی رسان: این زبان در درجه اول برای افزایش قابلیت کاربر پسند بودن وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آپدیت شدن صفحات وب به‌صورت پویا، بهبود رابط کاربری که خود شامل منو‌ها، کادر‌های محاوره‌ای، تصاویر متحرک و انیمیشن‌ها، تصاویر گرافیکی دو و سه بعدی، نقشه‌ها، پخش کننده‌های فایل‌های ویدیویی و بسیاری موارد دیگر می‌شود، از جمله ویژگی‌هایی است که در این زبان برنامه‌نویسی گنجانده شده‌اند.

سه گانه صفحه وب

اگر اجزای ایجاد یک صفحه وب را اضلاع یک مثلث در نظر بگیرید، جاوا اسکریپت سومین ضلع در این سه گانه به حساب می‌آید. دو ضلع دیگر، HTML و CSS هستند. HTML، صفحه را توصیف می‌کند که شامل مواردی مانند نوع و اندازه متن، تصاویر و سایر موارد از این دست می‌شود. CSS جهت کنترل و شخصی سازی ظاهر صفحه وب استفاده می‌شود که شامل رنگ‌ها، نوع فونت و موارد مشابه آن است. جاوا اسکریپت نیز برای اضافه کردن مولفه‌ها و اجزای پویل به صفحه وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین با استفاده از جاوا اسکریپت، می‌توان اکثر المان‌های صفحه را برنامه پذیر کرد.

تاریخچه جاوا اسکریپت

ایجاد و توسعه جاوا اسکریپت از سال ۱۹۹۵ در کمپانی ارتباطات Netscape آغاز شد. محققان این موسسه متوجه شدند که اضافه کردن یک زبان برنامه نویسی که قابلیت نوشتن کد را نیز داشته باشد، می‌تواند باعث افزایش ادراک کاربر شود. آن‌ها تصمیم گرفتند که یک زبان برنامه‌نویسی که نگارش آن شبیه به زبان Java باشد، ایجاد کنند. نتیجه این تحقیقات، ایجاد زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت توسط شخصی به نام برندن آیک (Brendan Eich) بود. اولین نسخه از این زبان برنامه‌نویسی که در ماه مه سال ۱۹۹۵ عرضه شد، Mocha نام گرفت. سپس در سپتامبر همان سال به LiveScript تغییر نام داد. سرانجام در دسامبر سال ۱۹۹۵ نام JavaScript برای این زبان برنامه‌نویسی انتخاب شد.

جاوا اسکریپت در سال ۱۹۹۶ به سازمان جهانی ECMA ارسال شد تا به‌صورت استاندارد شده درآید. اولین نسخه استاندارد شده این زبان برنامه‌نویسی در ژوئن ۱۹۹۷ و با استاندارد ECMA-262 عرضه شد. آخرین نسخه جاوا اسکریپت نیز ماه ژوئن سال جاری میلادی، عرضه شد.

چه کارهایی می‌توان با جاوا اسکریپت انجام داد؟

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی تکامل یافته است که در مرور‌گر وب شما قرار گرفته و تمامی قابلیت‌های یک زبان برنامه نویسی معمولی را دارد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

تعریف متغیر‌ها
ذخیره و بازیابی مقادیر
تعریف و فرا‌خوانی توابع
تعریف کلاس‌ها
بارگذاری و استفاده از ماژول‌های خارجی
تعریف و نوشتن پردازنده رویداد که به کاربر و سایر موارد پاسخ می‌دهد

قطعا این زبان برنامه نویسی قابلیت‌های بسیار زیادی دارد که فقط چند مورد از آن‌ها در بالا ذکر شد.

جاوا اسکریپت چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که مرورگر یک صفحه وب را بار‌گذاری می‌کند، تجزیه کننده، اجرای کد‌های HTML را شروع می‌کند و مدل شی‌گرا متن برنامه (DOM) را ایجاد می‌کند. DOM در واقع یک رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن است که متن کد‌های HTML، XHTML یا XML را به‌صورت یک ساختار درختی در‌می‌آورد که در آن هر شاخه، یک شی به نمایندگی از کل برنامه است. پس از آن نوبت به CSS یا جاوا اسکریپت می‌رسد. در این هنگام اجرای کدهای مربوطه به تجزیه‌گر CSS یا موتور جاوا اسکریپت واگذار می‌شود. موتور جاوا اسکریپت، فایل‌های خارجی و همچنین کد‌های داخلی برنامه را بارگذاری می‌کند، ولی هیچ‌یک از کد‌ها را بلافاصله اجرا نمی‌کند. صبر می‌کند تا اجرای کد‌های HTML و CSS کامل شود. پس از آن تمام کد‌ها و هر آنچه که به جاوا اسکریپت مرتبط باشند، اجرا می‌شوند: متغیر‌ها و توابع تعریف شده، توابعی که فراخوانی شده و در حال اجرا هستند و مواردی از این قبیل. نتایج حاصل از این فعالیت‌ها در DOM به‌وسیله جاوا اسکریپت آپدیت شده و توسط مرور‌گر نمایش داده می‌شوند.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۹۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم

روز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهره‌های حوزه مولوی‌شناسی و شمس پژوهی و شاهنامه‌پژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبان‌های باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجت‌الله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.

در میان این چهره‌های فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد به تماشای فیلم نشست.

از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزازی

در ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجت‌الله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام می‌داد.

او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد:‌ من این تلاش و عزم را گرامی می‌دارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟  به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آن‌ها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را می‌دهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره  مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق می‌کند.

ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.  

سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامه‌نویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.

او با اشاره به شیوه  روایت فیلم گفت:‌ من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامه‌نویسی عرض می‌کنم که سال‌هاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقه‌مند به فیلمنامه‌نویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاه‌پیرنگ می‌بینم. آن‌ها بسیار دوست دارند که فیلمنامه‌نویسی متفاوت را با روایت‌های موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستان‌گویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامه‌نویسی ترجمه شده رجوع می‌شود. این در حالی‌ است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایت‌های موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بی‌راه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستان‌گویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیش‌تر از او عطار و سنایی هم چنین تجربه‌ای داشتند.  

توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایت‌گری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتاب‌های خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.

در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدم‌ها بی‌آنکه خواسته باشیم، متولد می‌شویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه می‌زند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاه‌تر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخ‌کامی و خشونت و نفرت‌پراکنی، می‌تواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شده‌ی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگ‌نظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.

این اثر سینمایی بی‌هیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطره‌ای از دریای بیکران اندیشه‌های عرفانی است.»

در این زمینه بخوانید:

تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»

ژاله آموزگار

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • چهره‌های مشهور ادبیات که مست عشق پارسا پیروزفر را دیدند | میرجلال‌الدین کزازی: از آغاز تا انجام، شادمان و خشنود بودم...| تصاویر
  • رقابت ۲ هزار و ۱۵۰ دانش‌آموز برای تکنولوژی‌های آینده
  • ماجرای نفوذ سرویس‌های جاسوسی به هیئت‌ها و ترور حاج صادق آهنگران از زبان خودش + فیلم
  • امروز؛ آخرین مهلت نام نویسی برای دریافت وام‌های ضروری و ودیعه مسکن
  • جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم
  • جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت نمرات امتحانی از زبان وزیر
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ ارزیابی صهیونیست‌ها از پاسخ منفی حماس به طرح پیشنهادی
  • حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • مسابقات برنامه‌نویسی و رباتیک کودکان و نوجوانان در دانشگاه شریف